DIV 4 får nu semester
Skrivet: 2020-07-02

DIV 4 får nu semester

Efter två omgångar står DIV 4 truppen på 4 poäng efter 1-0 seger i premiären mot Stensätra IF och 3-3 borta mot IK Huge. En lång och annorlunda säsongs inledning är avklarad och nu väntar de semester för så väll spelare som ledare. vi kommer att ta ett kortare snack med huvudtränare David Laksola om vad han tycker om säsongsstarten i DIV 4. DIV 5 har sin sista match i dag torsdag innan dom får gå på semester.

Hur skulle du summera starten ?

- 4 poäng med två speciella matcher där den ena innehåller 33-28 grader tropisk hetta och de syns att de tar på spelarna, samt att få målvakten utvisad efter 15 minuter i andra med en 1-0 ledning. De är starkt att vinna den matchen då vi valde att endast ha utespelare med på bänken för att kunna ha pigga ben, en lärdom jag aldrig mer gör om. Andra matchen är de 12 grader och perfekt fotbolls väder och får spela Gustav Andersson som målvakt och debattera, en debut som han klarar med bravur mot ett av dom lagen jag ser på förhand som passar oss minst bra. Dom är bra där vi är sämre, Så 4 poäng i inledningen är jag nöjd med.

Är de något i spelet du är extra nöjd med dom här två matcherna ?

- De är mycket jag är nöjd med och där jag ser att vi tagit till oss de vi pratat om under lång tid, vi har hittat ett sätt att försvara oss högt och anfalla med bra fart. Men sen måste man lyfta fram den moral och attityd som finns i gruppen att aldrig ge upp utan att hella tiden ta kampen.

Hur får man in den attityden i gruppen och vad har de för fördelar ?

- Ja jag tror vi har haft en lättare grupp att arbeta med i år för att få de men grunden ligger i samtal med varandra och känna en tillhörighet. Fördelarna om man känner tillhörighet blir att man vill ta ansvar för att vinna och ta poäng. Något jag tycker vi gjort bra i träningsmatcherna också att bara packa ner matchen i slutet och behålla resultatet, vi lyckades inte mot Tunnabro men mot både Valbo FF och Brynäs samt dom två seriematcherna så packar vi hem de resultat vi vill ha med oss på ett bra sätt.

Ja nu har de förvisso gått bara 1,5 omgång fler matcher kommer under helgen och dagen, men hur tycker du att serien ser ut och hur kommer den att se ut framöver. ?

- Tycker de är enorm skillnad sen 2018 säsongen, de känns som att vi var före våran tid då med att träna hårt träna mycket och lägga ner försäsong träningen seriöst. Jag vet att Forsbacka och IK Huge framförallt har tränat på väldigt bra och de kanske dom inte säger själv men jag tror och hoppas att vi har inspirera dom till den typ av träning dom gör så serien ser betydligt bättre och jämnare ut i år tycker jag.

Semester väntar för många av spelarna och ledarna nu hur ser de ut framöver hur länge blir du och spelarna lediga ?

- Ja jag ska ta nästa vecka och vara helt ledig sen V.29 ska jag börja små planera hösten och se över hur vi lägger upp planen fram till slutet av oktober då jag hoppas att vi spelar dom sista eventuella matcherna upp till DIV 3. Någon längre plan en så lägger  vi inte. Vi ska sätta oss och göra en genomlyssning av truppen och gruppen under augusti månad för att se hur Torsåkers IF ska gå vidare dom kommande åren.

När drar träningen i gång och hur ser veckorna fram till nästa DIV 4 match ut som är VFF/GIF U19 den 9 augusti ?

- Vi kommer vara tränings lediga 2 veckor v.28 oh 29 där vi sedan v.30 gör en halv vecka med två pass och en träningsmatch mot Sätters IF hemma på IP. V.31 är planerad som en MAX vecka där vi ska maxa ur för att kunna komma tillbaka ordentligt. Vi kör 3 träningar och TR-match mot SAIK på Jernvallen sen våran gemensamma triathlon aktivitet på helgen. för att sedan V.31 köra igång serierna igen med både DIV 5 och DIV 4 matcher.

2 veckor alltså innan de är dags i gen vad blir viktigast för spelarna nu kommande veckor ?

- Njuta av en fantastisk bra försäsong som vi inte hade tänkt oss skulle bli så lång, en bra inledning av serien och förhoppningsvis båda. Då de är DIV 5 match i kväll där vi måste ha 3 poäng för att kunna fortsätta att utveckla våra yngre spelare under hösten. Jag tycker mig se att vi har kört något för hårt under för lång tid så känner inte i gen steget hos alla spelar, vi är nog något nertränade men de kommer vi efter dom här två veckorna att kunna ta med oss in till hösten. Hösten som jag hoppas kommer bli lång och avsluta den uppe i Sundsvall i DIV 4 finalen tillsammans på en arena där uppe. De skulle vara kronan på verket efter denna säsong.

Ha en skön ledighet och se till att njuta ordentligt över att vara ledig och inte passa tider så ses vi fulltankade med energi till hösten igen.

Tr-Match Kvarnsveden U