Herrarna rullar vidare
Skrivet: 2020-03-24

I dessa tider får man ta en dag i taget och hela samhället väntar och ser på utvecklingen av viruset som har gjort denna vårsäsong speciell på många sätt. Torsåkers IF tränar och träningsspelar vidare i den speciella situationen som råder. Vi tar ett snabbt snack med Huvudtränare David Laksola om hur läget ser ut i truppen och hur känslan är efter tre spelade matcher.

Hur är läget i laget under speciella omständigheter?

- Läget i laget är väl som på vilken arbetsplats,familj eller socialt sammanhang man befinner sig i för tillfället frågande och oroliga över den situation som råder kring oss. Vi har en då bestämt oss för att vi ska försöka släpp fokus när vi är här och få tänka på något annat. man spelar fotboll för att de är roligt och glädjande och de är väl en viktig faktor i dessa tider. Sen är de så klart att alla vi är påverkade av situationen.

Förståelse för att ni kanske inte vet men hur ser de ut med seriespel för eran del?

-Vi vet inget om de för tillfället och vi fokuserar på förberedda oss så bra som möjligt fram till den 24/april om vi inte hör något annat, blir de sedan andra direktiv så får vi ta de då.

Hur har träningarna sett ut och hur känns gruppen rent sportsligt inför säsongen ?

- Tycker att gruppen känns harmonisk och sugna efter förra årets "konstiga" säsong alla vi har ett ansvar som vi måste ta för för att vi ska kunna summera denna säsongen som vi vill. Vi jobbar mycket med de just nu för att få alla delaktiga och ta ansvar för våran egen utveckling och prestation.

Några har säkert sätt träningsmatcherna mot Strömsberg förlust 8-0 och sedan vinst mot DIV 5 laget Ockelbo IF med 5-0 och sedan nu i helgen Säters IF DIV 4 förlust med 4-2 hur skulle du summera dom första tre matcherna ?

- Bra matcher för oss att få, en bra lektion mot Strömsberg där vi fokuserade på en sorts detalj där vi även visste att vi skulle bli sårbara sen fick vi även efter den matchen skruva på några saker och detaljer i vårat spel. Matchen mot Ockelbo tycker jag visar stor skillnad i agerande och visar att vi är på rätt spår på de sättet vi vill spela fotboll på, man ska komihåg att vi håller på att sätta ett nytt arbetssätt och spelidé inför kommande år och de sätter man inte på några veckor eller några matcher utan detta kommer kanske inte att sitta till 100 förrns i höst. Matchen mot Säters IF tycker jag att vi gör mycket bra saker men kanske inte riktigt utifrån de sättet vi vill spela på stundtals då jag tycker att vi blir bekväma och sätter för enkla bollar som inte riktigt är utifrån spelets idé i vårt "NYA" spel. utan hamnar i vårat gamla stundtals. i Andra halvleks första 10 minuter gör vi i stället precis de vi vill göra och gör de ofantligt bra. Men blir sedan kvar i de och blir hårt straffade på några av dom detaljerna. Men som sagt känslan var att hade 3 poäng varit på spel mot Säter så har vi vunnit den matchen, nu va de prestationen och ett vist moment som vi ville jobba med för att bli bättre och då fick de vara prio i min coachning och lagets agerande.

Så du är nöjd med inledningen av säsongen?

- Ja utifrån dom förutsättningar vi har så tycker jag vi har kommit lång i de vi vill göra. De märks att spelarna försöker och gör de vi ska göra i många lägen och de är positivt. sen att inte den där sista passningen sitter de får man räkna med när vi inte spelat och tränat ute med boll så pass mycket som vi vill.

Du nämner att ni börjar sätta en ny spelidé hur i korthet ska man som publik kunna se de?

- Exakt ja vi vill försöka bli ett mer spelande lag där jag tror att de kommer till en början att se naivt ut. Jämförelse vist så har vi tidigare år kanske varit väldigt raka i anfalls spelet och legat djupt och varit duktiga på att försvar oss djupt ner i planen. vi försöker  nu att hitta ett spel där vi kan kombinera oss fram med hjälp av mittfältet och vara med passnings orienterade en tidigare, en del implementerade vi redan förra året men kanske inte fick utdelning av de då. Men vi har skruvat på detaljer i spelet för att få en mer passnings inriktad fotboll och ett försvars spel som kan ge oss större möjligheter till att vinna boll snabbare och högre upp i banan.

Låter som en liten identitets byte, kan man säga de ?

- Ja både och vi ska ha kvar våran identitet som vi har skapat och som jag vet många tycker när dom möter oss att vi är jobbiga att möta och att vi jobbar hårt för varandra men vi ska göra de på ett annat sätt bara. så identiteten är kvar men skillnaden är kanske att vi ska vara jobbigare och på ett annat sätt en tidigare.

Låter spännande. vi tackar för pratstunden och hoppas att serien kan rulla i gång på utsatt tid annars får laget en mer tid på sig bara att gnugga in dom nya arbetsförhållande till varandra. Här nedan ser ni kommande matcher och vi hoppas att ni fortsätter att tvätta händerna och ta hand om varandra på ett digitalt och säkert sätt.

29/3 B-match  SAIK U 11.00 Göransson arena

1/4 A-match Forsbacka IK 19.00 Stålringens IP

13/4 A-match Hille IF 14.00 Stålringens IP

17/4 A-match Avesta AIK 19.00 Stålringens IP