Inför seriestarten med David
Skrivet: 2020-06-21

Inför seriestarten med David Laksola

Med bara dagar kvar till premiären 2020 så tar vi oss ett snack tillsammans med huvudtränare David Laksola om hur känslan är inför en efterlängtad premiär. Herrarna har spelat 3 träningsmatcher och och matcherna har slutat 2-1 1-2 2-1 målsnålt men med en optimism från huvudtränaren som är nöjd med spelarnas framåtlutande anda i spelet.

Hur är känslan att de snart drar i gång ?

- Äntligen de har varit en lång försäsong med många olika typer av träning men nu ska vi få tävla i gen.

Ska vi summera dom tre räningsmatcherna ni har spelat, den sista går ju i dag kl 19.00 mot Järbo IF hur skulle du summera matcherna mot Valbo FF, IF Tunnabro och Brynäs IF?

- Tre olika matcher med olika typer av spel som vi fått spela men hittat vägar till att vinna eller nästa vinna matcherna. Valbo FF är en match där vi vet och har bra koll på hur dom vill spela och där kontrollerar vi andra halvlek fullständigt. IF Tunnabro var de bästa laget vi mött på länge med bra rörelse och bra anfalls spel, dom tog oss på sängen efter att vi sett dom tidigare. Men nu med ett helt nya spelare som va bra. Där hittar vi rätt under delar av matchen men sen slarvar vi i slutet och dom får göra 2-1 i 88". Brynäs IF FK blir en rörig match då vi byter sönder den i andra men ändå har kontroll på den. Där spelar vi bra anfalls spel och ett bra försvars spel under hela matchen.

Vi som har sett matcherna har hört att ledorden varit våga kliv fram och vårda boll, vad innebär de i erat del när vi hör dessa ord?

- Ja de har varit dom ledorden vi försökt trycka in i spelet under hella tiden, att våga innebär väll att vi vill stå högre i vårat försvars spel och våga bli förbi spelade och våga kliva fram i stället för att backa. Vårda boll innebär att vi måste bli bättre på att behålla bollen inom laget och sitta mer på den, de kan lätt bli att när man pulserar så hårt i försvars spelet som vi gör så hakar de i anfallsspelet och att man inte samlar kraft då utan man öser på även i anfalls spelet. Men ska vi orka spela de spel vi vill måste vi i vissa lägen vårda boll och rulla runt den bara för att hämta andan.

Spelet då är ni nöjda med hur de sett ut ?

- Ja de är vi, vi har anpassat oss utifrån den matchbild som är. Klart vi vill styra tempo och styra matchbilden men de är omöjligt i 90 minuter för vi har även bra motståndare som vill göra samma, då har vi på ett bra sätt accepterat de och hämtat kraft för att spela de spel som innebär att vi har störts chans att vinna matchen. Tunnabor tycker jag är ett lyssande exempel där vi får jobba hårt i försvaret och ställa om på motståndarna med snabba kontringar. Ett spel som vi kanske inte vill använda i 45 minuter men så vart de i andra och de accepterar vi och gnuggar på för att vi ser att de är så vi måste spela i dag för att vinna. tyvärr lyckas vi inte men skapar lika ånga om inte fler skarpa målchanser.

Järbo IF DIV 5 i kväll, vad kan vi vänta oss av den matchen ?

- Vi kommer att lufta runt, vi har inte kunnat lufta alla spelare i A och B truppen som vi vill då vi bara fick i hopp 4 träningsmatcher före, De är så klart inte optimalt att några starta serien utan att ha spelat en match på över 1 månad. Men de är inte mycket i världen som är rättvist just nu och optimalt så varför ska våran verksamhet kunna vara de. Men som sagt i dag ska vi försöka lufta runt ordentligt med dom som är uttagen.

Stort lycka till dom sista dagarna och hoppas på ett bra resultat även i kväll mot Järbo IF