Sommarvärme och höst start
Skrivet: 2018-07-18

Sommarvärme och höststart

Snart rullar hösten i gång i gen och de ser vi fram emot efter sommarens värme och den fotbolls fest som bjöds från Ryssland, med bland annat ett riktigt bra VM av det svenska landslaget. Nu hoppas vi att fotbollen på IP kan fortsätta att förgylla den häftiga sommarupplevelsen som vi bjudits på under Juni och Juli månad. Vi tittar framåt och ser att säsongs starten närmar sig med storm steg. Vi tar därför och känner Sportansvarige i föreningen samt Huvudtränare för Herrarna David Laksola på pulsen inför hösten.

Välkommen åter efter en resa till Finland hur var de?

- Tack de va väldigt behövligt att få koppla bort allt och komma från vardagen i några dagar för att ladda batterierna efter en intensiv vårsäsong.

Ja om vi ska titta tillbaka på föreningens sportsliga vårsäsong hur skulle du sammanfatta den?

- Som jag sa en väldigt intensiv vår med många aktiviteter blandat med träning och matcher. Inför de här året har jag lagt mycket fokus kring rekrytering av unga spelare och att få ungdomsverksamheten att börja skörda frukten av framgångarna på seniorsidan. Vi har bland annat varit ut i skolan tillsammans med våran samarbetets partner SKF för att få fler barn i aktiv rörelse, vi har samarbetat med skolan i ett skolsamverkans projekt där vi anordnade en aktivitets dag för Solberga skolan. Utöver de så hölls en förenings dag som kickoff för våra ungdomslag där vi ville inspirera och starta upp säsongen på bästa sätt. Samt den årliga Fotbollsskola som i år var i samarbete med Stanno.

Oj många aktiviteter men ser vi någon effekt av de i den dagliga driften redan nu?

- Mycket aktiviteter är en grund för att få barn och ungdomar att röra på sig, självklart vill vi att dom ska spela fotboll men huvud syftet med aktiviteterna har varit att få barn och ungdomar pojkar och flickor att röra på sig och uppskatta den fysiska aktiviteten med eller utan fotboll. Men självklart ser vi en effekt i att vi har fått några nya barn i varje åldersgrupp. Fortfarande är de tufft på en liten ort som Torsåker att få i hopp lag i alla åldrar men framtiden ser ljus ut.

Vad roligt att höra att framtiden inom fotbollen i Torsåker ser ljus ut, Om du får sammanfatta Herrarnas säsongs inledning hur lyder de från dig är de som planerat eller är du förvånad?

- Jag skulle ljuga om jag sa att jag är förvånad över att vi är i toppen men samtidigt kan man aldrig säga att något sånt är planerat, de finns många faktorer som gör att vi är där och vi har många matcher kvar innan vi riktigt kan säga att 2018 de va ett bar år.

Vilka faktorer tycker du har varit nycklarna till den finna höststarten som ni levererat?

- Attityden och inställningen till att bli bättre och prestera tillsammans som lag, är nog dom största nycklarna i år jämfört med förra året samma tid. Vid samma tid förra året så kändes de inte som att gruppen va riktigt sammansvetsad och lite svajig i vad vi ska och kan kräva av varandra när vi tränar och spelar.

Vad har ni jobbat med specifikt för att få de så ?

- Tror inte vi har jobbat på så mycket annorlunda sätt en tidigare, allt tar sin tid och den tiden är olika kort eller lång, Tror de viktigaste är att spelarna trivs tillsammans och att de finns en glädje och harmoni i gruppen för att vi ska kunna prestera på topp.

Om vi ska blicka framåt hösten vad har vi oss att vänta ?

- Vi har en höst som kommer vara lika intensiv som våren och gå lika fort som våren. De gäller att ta vara på dom träningar och matcher som är kvar och alltid komma förberedd till de vi ska göra i dag och behålla fokus på nästa träning och nästa match och inte se längre en näsan räcker, de vill säga vad ska vi göra i dag och vad ska vi jobba med i dag inför nästa match.

Hur ser höstens planering ut för herrarna lite kort?

- Vi kommer att starta upp på måndag och köra ett pass om dagen med vilodag fredag för att sedan ha Träningsmatch mot Hille IF borta på Lördag och efter de kommer vi köra en grupp dynamiks kväll där vi återigen samlas för att lära känna varandra på djupet en mer. För att sedan gnugga mer taktiskt veckan efter inför omstarten mot GGIK borta på fredagen. Sen rullar vi på med matcher och träningar och avslutar säsongen i oktober månad.

De ska bli väldigt intressant att följa hur ser de ut för föreningen i stort under hösten då?

- De ser ut att bli en lika intensiv höst som vår även där, vi jobbar med olika projekt runt anläggningen inför Landskampen och som alla vet så har vi en diskussion som setts i verket så snart som möjligt med flytten av staketet på södra sidan som innebär en större anläggning och en större yta att ta hand om. Men som vi verkligen vill göra då de blir en större möjlighet för oss som förening. I övrigt så är de likt tidigare år en höst som kommer gå fort men som vi ska ta vara på för att sedan utvärdera och analysera inför kommande år.

Ja om vi ska se längre fram en hösten hur ser de ut inför framtiden?

- Så långt har inte jag tänkt utan jag jobbar klart 2018 först så får vi se efter de, föreningen är stabil och de finns många ideella hjältar här som tar vara på en redan gammal förening, och var framtiden har att erbjuda inför 2019 och framåt de får vi se. Mitt fokus nu är hösten och avsluta den på de absolut bästa sättet tillsammans med mina övriga kollegor och spelare. Efter de får vi se vad som händer när vi utvärderar och analyserar nutid och framtid.

Stort tack för rapporten och som ni ser och kan läsa så ser framtiden ljus ut på både herrsidan och barn och ungdomssidan. En höst som kommer kräva många timmars jobb för att kunna ro i hamn men som föreningen ser ut i dag ska vi inte vara oroliga utan mer förväntans fulla. Hoppas vi ses på Vindarnas snart och att du fortsätter att följa oss på sociala medier och här på hemsidan.

Tr-match Valbo FF
Tr Match Järbo IF/Kungsgårdens SK (H)

Damer Tr Match Järbo IF/Kungsgårdens SK (H)

Herrar Tr-match Valbo FF