Torsåkers IF lucka 9
Skrivet: 2018-12-05

Verksamhetsberättelse Pojkar 09/10 för verksamhetsåret 2018

Vi körde igång säsongen i januari genom att träna inomhus varje söndag fram till och med april månad.

Vi valde att inte gå ut och träna på konstgräset i Hofors. Det fanns flera skäl till det. Vi var en ganska liten grupp mellan fyra och sju killar som höll i och tränade i Solbergahallen. Vi hade också två dubbelidrottande killar som var med lite sporadiskt. Vi valde samtidigt att inte spela några futsal matcher vilket vi i såhär i efterhand kanske borde ha gjort för att öka intresset för inomhussäsongen.

Vi hörde flera gånger att killarna trodde att de som saknades skulle komma bara vi började utomhus. Det visade sig ganska snabbt att vi tappade tre spelare, två som slutade helt och en som började spela med Hofors istället. Samtidigt fick vi två nya spelare in i truppen Ibland kan det vara svårt att se och uppskatta vilka framsteg varje spelare gör när vi ser dom flera gånger varje vecka och nöter övningar. När vi fick två nya spelare som aldrig spelat tidigare stod det klart för oss att våra killar som vi nött med hade lärt sig både ett och annat.

Det var samtidigt roligt att få in nya spelare i truppen men det påverkade också gruppsammansättningen. Vi fick ägna våren åt att betona vikten av att vi är ett lag och att alla spelar för varandra. Det gäller inte minst på träning att man gör övningar med alla och inte bara sina närmaste kompisar. Vi har haft en stabil trupp på runt 11-13 spelar och spelat femmanna serie med ”mini-sammandrag” Det är en stor fördel att ha dessa då det inte blir match varje helg.

Vi har konsekvent följt förbundets rekommendationer om att spela positionslöst men det har verkligen tärt på tränarnas tälamod. Vi har under match efter match sett fyra killar titta på boll och helt tappa bort motståndarna som gjort mål på mål på oss. Killarna börjar själva fråga efter när vi ska börja med positionsspel så det är en stor fråga framöver att fundera över. Gruppen har svårt att lyssna och fokusera på träningarna vilket vi jobbat hårt med vilket rönt varierande framgång.

Vi är övertygade om att de som varit på våra träningar och matcher överlag har haft väldigt roligt även om de själva håller koll på resultatet mer än vad vi gör. Vi lägger fokus på att utveckla spelarna och spelförståelsen och inte på resultatet. Vi tycker oss dock tydligt se att det inte är många lag vi möter som spelar positionslöst. Vi försöker även skapa intresse genom att uppmuntra killarna att titta på a-lagsmatcher och är det något vi skött exemplariskt så är det bollkalleriet. Där är vi nog bäst i föreningen.

Vid sidan om seriespelet har vi även spelat ett par större sammandrag i distriktet. Det är svårt att få ihop ett lag vid vissa tidpunkter trots att vi är runt 10-11 spelare på varje träningen. Vid ett tillfälle fick vi hjälp av flickor 09 vilket vi var mycket tacksamma för.

Vi gläds med a-lagets framgångar och hoppas det kan skapa intresse för fotbollen i bygden så att vi kan få nya spelare och kanske någon tillbaka.

Mikael Svensson          Ulf Wårvik

Dagens lucka sponsras av HL BIL.