Till medlemmar och föräldrar till aktiva inom Torsåkers IF
Skrivet: 2022-05-23

Till medlemmar och föräldrar till aktiva inom Torsåkers IF

Styrelsen inom Torsåkers IF har beslutat att arbeta enligt ett av Svenska Fotbollsförbundet utvecklat program kallat ”Diplomerad förening” med ambitionen att kvalitetssäkra arbete inom föreningen och stärka ungdomsfotbollen i Torsåker.

Diplomerad förening kan beskrivas som en paketering av fotbollens föreningsutveckling där det har skapats en struktur för föreningar att arbeta med sin utveckling. Svensk fotboll har identifierat ett antal målbilder som tillsammans beskriver en bra fotbollsförening. Utifrån dessa målbilder har det sedan skapats ett antal kriterier för föreningar att arbeta med.
Riktlinjerna i Fotbollens, spela, lek och lär – inriktning för svensk barn- och ungdomsfotboll, ligger till grund för framtagandet av Diplomerad förening. Under processen stöttas föreningar av olika digitala verktyg där de först skickar ut självskattnings enkäter till sina ledare samt till spelarna och deras vårdnadshavare. Självskattningen är sedan en del av den övergripande stöd plattformen där hela processen dokumenteras och all kontakt med distrikt sker.
Inom Torsåkers IF kommer Martin Huld att vara den sammanhållande för detta arbete.
Jag vill med detta brev informera om att detta arbete startats och att vi under augusti kommer att skicka ut den enkät som nämns ovan. Redan nu ber vi er att ge era e-mail adresser till respektive ledare. Detta arbete har redan startats av David.

Med önskningar om en skön sommar

Thomas Söderqvist
Ordförande Torsåkers IF