Lucka 23
Skrivet: 2022-12-23

Lucka 23

Ordförande Thomas Söderqvist har ordet

Året som gått får nog sägas ha varit ett ganska normalt år för Torsåkers IF trots en orolig omvärld. Den pandemi som präglade vår verksamhet och resten av samhället har tappat lite av det grepp den hade om vår tillvaro. Därför har vi kunnat genomföra mycket av de aktiviteter som vi planerat, om ej alltid med önskat resultat. Sportsligt har resultaten varit bra, men ekonomiskt inte fullt så lyckade.

Vårt damlag uppvisar god ”fotbollskunskap” och en i mina ögon hög ambitionsnivå på fotbollsplanen. Inget ”sparka och spring” utan hela tiden ett konstruktivt bollrullande. Jag har uppriktigt sagt varit ganska imponerad av de matcher jag såg.

Herrlaget klarar sig kvar i division 4 och även hos detta lag steg kvalitén under säsongen.

Ekonomiskt har dock inte året varit fullt så framgångsrikt. Man kunde kanske tro att när saker och ting normaliserades efter pandemin så skulle även det ekonomiska stärkas. Så har inte blivit fallet. Bil-bingo verkar ha varit en aktivitet som var mycket lämplig under en pandemi. När pandemin lugnat ner sig kom det inte alls lika många till Lemstanäs. Vi kan konstatera ett rejält tapp på intäktssidan jämfört med föregående år. Dessutom har ”flygarna”, d.v.s. de som har hand om Lemstanäs aviserat att bilbingon vid flygfältet är ett avslutat kapitel. Vi jobbar med att försöka ”ta hem” bingon till Torsåker från och med nästa sommar.

De mer danslystna tycks ha fått andra intressen under pandemin och danserna på Tors Loge har ej dragit tillräckligt med folk för att vi skall kunna fortsätta på samma sätt som tidigare. Vi jobbar med att försöka hitta andra aktiviteter eller annat sätt att jobba med Logen.

Slutligen så har vi ej fått in lika mycket bidrag från ”panten” (kiosken invid entrén till Vindarnas Tempel där man kan lämna sina burkar och plastflaskor) och vi hade också en del förluster när vi drabbades av ett inbrott i ett av skjulen där panten förvarades.

Jag vill till sist avsluta med två positiva aktiviteter;

Campingen i anslutning till Bluegrassfestivalen gav ett bra resultat! Vi ser fram emot nästa års festival.

Årets Bygdemarknad vart lite av en succé med mycket folk och nöjda knallar! I och med detta har nästa års Bygdemarknaden potential att bli ännu bättre.

Jag vill också passa på att meddela att jag ej kommer att ställa upp för omval till styrelseordförande. Saker och ting har förändrats för mig och jag kan inte lägga den tid som krävs för ett sådant förtroendeuppdrag. Jag vet att aktiviteter pågår för att hitta en ny ordförande.

Slutligen ett MYCKET STORT TACK till alla er som på ett eller annat sätt bidrar till att vi kan bedriva vår verksamhet; Aktiva, ledare, tränare, styrelse, föräldrar, partners och bidragsgivare och alla andra som i det tysta bidrar till att göra Torsåkers IF till en förening som andra föreningar i Gästrikland ser på med ett visst mått av beundran.

Å styrelsens vägnar önskar jag alla en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR!

Thomas Söderqvist

Dagens lucka sponsras av AB Karl Hedin