Lucka 4
Skrivet: 2022-12-04

Lucka 4

Verksamhetsberättelse P/F 15-16

Vi har tränat en dag i veckan på onsdagar under våren sommaren och hösten borträknat sommaruppehåll.

Uppslutningen har även i år varit väldigt bra, vi har haft ungefär 3–4 spelare som ”slutat” men också 3–4 spelare som har anslutit till truppen på en mer reguljär basis. Vi har följt upp alla som vi vet med säkerhet har slutat för att se om det är något vi som tränare eller förening har gjort som har lett till att spelaren har slutat. I de fall där vi har haft kontakt med förälder/målsman är det andra skäl till att spelaren slutat och vi har öppnat dörren för att om viljan och möjligheten finns att komma tillbaka längre fram så ska dom aldrig tveka på att dom är välkomna.

På våra träningar ligger vi oftast strax över 30 men vi har varit uppe i närmare 40 såväl som någon träning nere närmare 20. Som en eloge till alla föräldrar kan tilläggas att väderlek aldrig tycks påverka antalet deltagare på träningarna utan det är mer veckorna kring semestern där gissningsvis vissa har tidig respektive sen semester och då andra åtaganden.

Vårt fokus har även i år varit att börja med så mycket bollkontakt som möjligt under uppvärmningen och sen varvat fotbollsfokuserade övningar med mer lekbetonade övningar.

Fokus ligger kvar på lagbygget, hur man är mot sina medspelare, tränare och motspelare. Här har disciplin varit en stor del, att man till exempel sitter still på samlingar, att man inte bråkar med varandra när man står i kö och att man försöker vara tysta när tränarna pratar, något vi också tror har nått fram till barnen.

Genomlöpande arbetar vi vidare med Torsåkers IF ledord, Stolthet, Gemenskap och Glädje vilket vi verkligen tror har nått fram.

Vi har några återkommande övningar men vi försöker lägga in en ny övning ungefär varannan träning och därigenom byta ut de övningar som blivit ”för enkla” för truppen. Vi har testat en del avslut och också en del passningsövningar men fokus ligger på spelare med boll och många bollkontakter.
Vi kör också hinderbana där vi försöker variera oss och arbeta med koordination, kroppskontroll och bollkontakt.

En viktig nyckel till att vi har haft ett så bra engagemang och bra fart på träningarna tror vi kan vara att vi har varit många tränare. Det har dels gett att man under träningarna snabbt kan fånga upp de barn som ”svävar iväg” och dels inte känna samma tvång i att alltid komma på träningarna utan komma när man är redo och taggad för uppgiften. Vi försöker hela tiden ha nästa övning redo innan den aktuella övningen tar slut då 30 stycken 6- och 7-åringar i grupp som inte har något att göra snabbt kan utvecklas till en oreda som är näst intill omöjlig att reda ut innan träningen är över.

På våren hade vi ett sammandrag hemma i Torsåker där vi ställde upp med två lag. Båda lagen var väldigt glada och taggade inför att få spela match ”på riktigt”. Vi lånade Herr-seniorernas omklädningsrum där vi samlades och dels pratade om kommande match men också bara för att få vara i ett riktigt fotbollsomklädningsrum och det tror vi för vissa spelare var minst lika häftigt som att spela matcherna.

Glädje - Gemenskap - Stolthet

Fredrik Hydén, Martin Lith, Tommie Hydén och Pär Hermansson

Dagens lucka sponsras av Robin Sjöström Bygg AB

Herrar DIV 4 Järbo IF (B)