Skrivet: 2021-11-30

VERKSAMHETSBERÄTTELSE F-08 SÄSONGEN 2021

Vi spelade i år för första gången på 9-mot-9-plan, vilket naturligtvis innebar en hel del omställningar, för både laget och för oss ledare.

Dels det rent spelmässiga med större ytor, längre speltid, offside och fler spelare på planen, men också pusslet med att få ihop spelare till matcherna. Vår säsong fick en försenad start, på grund av pandemin, med endast 2 matcher på vårsäsongen, vilket kanske i viss mån bidrog till att vi tappade en del spelare redan vid starten. Då vårt lag bestod av ett stort spann av åldrar (födda 06-10), blev det även naturligt för de yngsta att byta lag till 09/10, så att de kunde fortsätta spela 7-mot-7 i ett par år till.

Detta stämmer även bättre överens med Gestriklands Fotbollsförbunds rekommendationer för vilka åldrar som ska spela 7-mot-7 respektive 9-mot-9.

Allt detta sammanslaget innebar att vår trupp gick från 18-20 spelare säsongen 2020 till endast 12 spelare under denna säsong, vilket är ett ytterst gränsfall för att spela 9-mot-9, inte minst under en pandemi, då minsta förkylning innebar att man fick stanna hemma. Såväl träningar som matcher har därför varierat en hel del i antal spelare, och vi har fått låna till matcher från både det yngre laget och från bl.a. Hofors AIF.

Stort tack till er som ställt upp! Vi bedömer dock att engagemanget har varit stort bland spelarna. Har de varit friska så har de också varit med på både träningar och matcher för det allra mesta. Under säsongen har vi spelat 10 matcher vilket resulterat i 2 vinster, 3 oavgjorda och 5 förluster. Precis som förra året har det känts som många jämna matcher, där motståndarna lyckats bättre med att få in bollen i mål.

Även de matcher vi har vunnit har varit lite målfattiga från vår sida. På träningarna har vi fokuserat mycket på samarbete, främst genom att titta upp var medspelarna finns, passa mer och börja om på backarna om det blir för trångt framåt. Vi har även lagt en del energi på positionering på planen, att spela rättvänd samt fasta situationer

Fortsättningen kommer i morgondagens Lucka.........................

Dagens samarbetspartner är

DIV 4 Hagaströms SK (B)