Skrivet: 2022-12-06

Bygdemarknaden 2022

För första gången sedan 2019 så kunde vi i år genomföra den klassiska bygdemarknaden i Torsåker. Marknaden ägde rum söndagen den 2 oktober och det blev minst lika bra som vi hade hoppp-ats på att det skulle bli.

Marknaden innehöll som vanligt mycket knallar, många lokala knallar men även några som reser långt för att komma till Torsåker och vara en del av vår fantastiska marknad. Antalet knallar i år uppgick till 36 stycken vilket vi är väldigt nöjda med då det är många som antingen inte startat upp sin verksamhet eller lagt av efter pandemin. Känslan var också att de flesta har saknat bygdemarknaden då det var väldigt mycket besökare på plats, antalet besökare uppskattades till cirka 2000 besökare vilket var väldigt roligt.

Årets marknad var speciell då bygdemarknaden firade 30 års-jubileum, i och med 30 års-jubileumet så återinvigdes även den klassiska Kronblom-statyn efter att ha varit nedplockad under ett antal år för att fräschas upp. Statyn har även fått en ny plats, efter att tidigare stått vid gamla skolmuséumet mitt emot Kronblom-huset, den nya platsen för statyn är mer centralt i byn utanför Ica-butiken. Under marknaden återinvigdes statyn av Torsåkers Hembygsförening.

Torsåkers IF hade också sitt eget område på marknaden med ett TIF-Tält där vi bjöd på kaffe, godis, kakor och vi informerade om föreningens barn- och ungdomsverksamhet. På vårt område hade vi också hoppborg, en uppblåsbar hinderbana och tävlingar, något som vart en supersuccé bland barn och ungdomar som var på marknaden. Även Tify dök upp och delade ut godis till alla barn som var där.

Torsåkers IF har sedan 2015 varit huvudarrangör för Torsåkers Bygdemarknad, så var det även 2022, detta år tog vi även lite hjälp av två lokala aktörer i Torsåkers Blommor och Torsåkers Församling. Något som var till stor hjälp till att marknaden blev så bra som den blev.

Vi hoppas på en minst lika bra marknad även nästa år.

Dagens lucka sponsras av Fastighetsbyrån