Nyheter kring Herrlaget
Skrivet: 2022-06-03

Nyheter kring herrlaget inför matchen  mot Åbyggeby FK .

Efter en tuff start på säsongen med 7 raka förluster, har sport gruppen under dom senaste dagarna arbetat med att stärka truppen och tittat över situationen. Efter förlusten mot Hofors AIF senast så kommer de nu nyheter om förstärkningar och kompletterings spelare in i truppen inför kvällens match mot Åbyggeby FK.

Vi tar ett snack med ytterst ansvarig för de sportsliga David Laksola

Vad har ni gjort under dom senaste veckorna dagarna ?

- Efter att ha utvärderat situationen under en tid så ser vi att vi behöver göra förändringar i verksamheten och ett steg i de är att komplettera med spelare för att ge dom spelare i den befintliga truppen möjlighet till att sparras och ges utrymme till att dels kunna återhämta sig mellan matcherna etc. Vi kommer därför att plocka in några spelare som kommer att vara med och stärka upp truppen så väl i träning som i match.

Vilka spelare kommer att komma in

- vi säger vart välkommen till André Kuismin, Alexander Skråmo och Mattias Magnusson alla välkända ansikten som kommer att ansluta till truppen och vara med runt truppen och laget när deras egen tid finns. Detta är ett bevis på att vi har många där ute som bryr sig om föreningen och vill hjälpa till. Vi har även stärkt upp truppen med Viktor Sholborg som kommer även han att vara med och spela under sommaren.

Sedan har vi en spelare som kommer att närvara under dagen och där vi skall föra en fortsatt dialog men som väljer att hoppa in och ställa upp när målvakts situationen ser ut som den gör och Tobias Wiberg- Persson tyvärr är skadad. Så i dag kommer vi att ha Erkan Gumus i mål en målvakt med stor rutin och mycket goda erfarenheter. Erkan va hos oss senast i DIV 4 under säsongen 2016, om de blir en fortsättning eftre dagens match de kommer vi att återkomma till under kommande vecka men att han kommer in i kassen i kväll känns också fantastiskt bra.

Härligt med spelare som väljer att knytta på sig och vara med och bidra i tuffa tider, hur ser arbetet ut annars runt herrsidan om vi börjar där ?

- klart att arbetet dom senaste veckorna är pressat både för oss i sport gruppen men även för ledare och spelare alla vill ha resultat och de nu. Men som vi alltid har sagt gör man rätt saker över tid så kommer resultaten att komma. Samtidigt finns de inte så mycket att spela på utan de måste börja ramla in poäng för att vi ska känna att vi är med i matchen i gen. Men att de finns i gruppen de är jag säker på utifrån dom resultat man gör mot bland annat Brynäs, Stensätra, Hille där man är med men slarv eller orutin tappar alla poäng i stället för att få med sig 1 poäng till att börja med.

Hur ser arbetet framåt ut nu då för att undvika att bli fast i botten och riskera att få kvala eller åka ur ?

- Vi fortsätter så klart arbetet, men denna förändring vi gör nu med dessa spelare kommer vi så klart att analysera utfallet av först. Att degraderas till DIV 5 är absolut inget som kommer få hända utan vi alla knyter näven i fickan och kommer att se till att vi skall göra allt i våran makt för att undvika de.

Hur ser övriga verksamheten ut rent sportsligt just nu ?

- Jag ska vara helt ärlig och säga just nu så rullar verksamheten på, klart vi har saker som vi skulle behöva göra bättre lägga mer tid på etc. Men som alla vet så har jag fram till semestern ( 4- Juli ) som jag är anställd av föreningen till. Just nu har de legat mycket tid på att dels vara med i processen till att hitta ersättaren och vara med och bolla med styrelsen för att dels hitta personen men även vad skall rollen innebära. men även att undvika en degradering med Herrarna så fokus har pendlat från Uppstart med Dam till mer Herr nu sista veckorna. Ungdom gör Ungdomsledarna ett fantastisk jobb med. Boll och lek och dom yngre gänget som är en viktig del skötts just nu helt och hållet av ledarna själva och dessa ledare gör ett fantastisk jobb.

Hur ser planerna ut framöver för egen del då, anställd fram till och med 31-juli men går på semester 3 veckor för att sedan gå över på ditt nya jobb?

- De stämmer, efter den 4-juli går jag själv på semester klart jag kommer vara med under min semester och skötta om anläggningen till dess att de blir den nya anställdas uppgift den 1-agustio. Sen kommer jag att under resten av denna säsong att vara med och bolla in den nya i arbetet så klart, men lägga min tid och kraft på Dam och Herr och sitta kvar där säsongen ut för att lämna dessa lag under pågående Tävlings säsong de kommer jag inte göra och inte som de ser ut just nu. Jag vill vara med och ta mitt ansvar kring de som händer resten av säsong. Efter de kommer jag ta ett eget beslut utifrån hur mycket tid mitt nya jobb tar vad jag kommer göra med min fritid.

De låter spännande och att de händer mycket i föreningen, matchen i kväll vad kan vi förvänta oss?

- De vi kan förvänta oss i kväll är att vi kommer möta et riktigt bra fotbollslag så de gäller att vara påkopplade från start och se till att inte ge bort något utan vara kliniska i allt vi gör. I den situationen vi är i just nu så är de hår jobb med smarthet som gäller, jag har själv åkt ur serie och varit i botten och klarat sig kvar. den lärdomen jag har från de är att man behöver jobba med enkelheten och jobba med att göra varandra bättre. Samt lägga ner de där lilla extra i allt  och vara mer noggrann i allt än när man är i toppen och allt bara löser sig.

Dagens trupp

DIV 4 Hille IF (B)