Seniorerna börjar ta fart inför 2020
Skrivet: 2019-10-21

Seniorverksamheten tar form inför 2020

De har nu gått tre veckor av oktober och arbetet med Seniorerna börjar ta form. Herrarna som i dag har kört 6 pass i oktober har ytterligare 4 pass kvar innan de blir ledigt för spelarna. Ledarna och organisationen runt om får inte ledigt utan har startat den intensivaste perioden som föreningsledare oavsett position i föreningen. David Laksola sportsligt ansvarig för verksamheten presenterar några saker och hur läget är inför 2020.

David har ordet själv där han beskriver verksamhetens formtagning.

Oktoberträningarna har varit fantastisk bra både med uppslutning av spelare men även utvecklingen vi har fått på dom yngre spelarna som ska kliva in i ett nytt äventyr och spela seniorfotboll med prio på utveckling. Ska man vara ärlig så har man tänkt att de kommer bli jobbigt att träna oktober också men nu har de gått över till att de känns konstigt att vara ledig om två veckor. Men både vi och spelarna har pratat konstant under dessa pass att vi tränar och gör de ordentligt för de här är inga pass där vi tränar bara för att träna och hålla i gång utan snarare den första försäsongs månaden. De är som vi sagt tidigare någonstans här i från vi ser hur truppen kommer att se ut inför kommande säsong.

I övrigt har arbetet med organisationen runt laget startat med väldigt bra samtal och jag säger som många har sagt, att de känns som en omstart i hela föreningen. En omstart från att förra året va ett så kallat 0 år där vi va klar med målsättningen som hade levt under lång tid och nu startar vi en ny resa med nya mål och dom målen är de nog många som kommer höja på ögonbrynen när vi presenterar. Men som vi själva känner är högst relevanta och realistiska.

Spelartruppen har genomfört både samtal 1 och 2 av vårat samtals program som vi startat för att bygga individen i gruppen och få individen att utvecklas tillsammans med gruppen. Vi har under en längre tid jobbat hårt med att VI känslan ska finnas där och vi känner nu att vi är på rätt väg med detta samtals program som vi byggt fram. Samtalas programmet är en manual med förberedda frågor allt utifrån kravställning på varandra till Position i gruppen så väl på planen som utanför men även en mer utvecklande del.

Ledigt säger du hur ser november planeringen ut?

- Ja jag har de lugnare nu utifrån att vi har delat upp de mer än tidigare min sportassisten Patrik Berg har dragit ett stort lass och kommer få dra ett stort lass under denna period med alla samtal med alla intressanta spelare som ska göras. Sen när vi ska träffa dom så är de första gången jag kommer ha kontakt med dom. Men förre de så är de Patrik som har kontakt med dom. Detta underlättar mitt jobb otroligt mycket då de är många samtal och återkopplingar som ska göras innan vi kommer till en fysisk träff.

Hur ser spelartruppen ut just nu?

- Spelartruppen är för tillfället bara intresserade spelare likt dom spelare som vi hade förra året. Vi kommer under november månad att sätta oss och göra klart med dom befintliga spelarna som har haft samtal 1 och 2 för att sedan gå vidare med nyförvärven.

Antals mesigt så vet vi att de kommer att göras en förändring då de kommer att vara ett max på 22 utespelare och 3 målvakter hur känns de att jobba med de?

- Jo de känns rimligt och de känns som att de ligger i tiden utifrån vart vi har varit och vart vi vill, Man har varit sugen på att haft de så tidigare men då har vi inte varit redo, är de någon gång vi är redo så är de nu. Vi har i dag mellan 14-16 spelare som har varit i föreningen under föregående säsong som har sagt att dom är intresserade och som vi känner skulle kunna vara aktuella.

Hur ser de ut på spelare in till truppen finns de intresse ? och vad söker ni ?

- Jo vi märker att de finns ett stort intresse vi har en lista i dag som vi jobbar utifrån och sorterar och tar in information om spelare, vi jobbar mer strukturerat nu en tidigare men dels utifrån att vi inte kommer kunna vara med en 25 spelare totalt i truppen. Detta innebär att vi måste lägga ett större krut på att hitta rätt spelare. Vi har i dag 7 spelare som vi har en träff inbokad med vi vet att vi inte kommer kunna skriva kontrakt med alla 7 men vi vill träffa så många som möjligt för att dels ha en chans att träffa spelarna och bilda oss en uppfattning. Sen vet man att alla kanske inte är intresserad i slutet men vi jobbar utifrån att alla vill och att vi ska välja rätt spelare.

Låter som en bra situation ?

- De är en ynnest att ha de som vi har de men de skapar man inte över en natt och jag tror också som jag sagt tidigare att vi ställer krav på oss att vi inte kommer kunna ta in fler än 25 då de kommer att bli tydligare i omklädningsrummet och vi har 25 platser där inför kommande år och inte som dom senaste 7 åren ett mer eller mindre platslöst land där de kan trängas i bland. Blir de som vi önskar så blir de nya snygga bås med 25 platser. Då krävs de av oss att hitta dom 25 som verkligen vill de här och inte ha  spelare som väljer annat eller väljer bort oss när dom själva tycker. De är inga spelare i är intresserad av.

Vad är de för typer av spelare, förra året va de yngre spelare som ni sökte ?

- Stämmer bra i år har vi tittat på en blandning mellan några äldre och erfarna spelare men även spelare som är 23-21 år. För att skapa en större mix i år utifrån att vi har yngre spelare nu inom våran egen organisation som kommer att kunna få en plats dom med.

De låter som ni har en bra plan och ett bra arbete framför er men även bakom er?

-Absolut vi är väldigt nöjda med den grund vi lagt nu ska pusselbitarna falla på plats inom dom närmaste dagarna.

När kommer vi kunna se den första klara spelaren inför 2020?

- Ja inte under denna vecka men förhoppningsvis under nästa vecka ska vi börja se om vi kan skriva dom första spelarna i Torsåker IF 2020.

Tr-Match Kvarnsveden U