Torsåkers IF Lucka 16 med Audio Video
Skrivet: 2017-12-15

Torsåkers IF Lucka 16

Med Ett Bra Nätverk Gävleborg i samarbete med Audio Video

Brynäs IF och En bra start driver det regionala föreningsnätverket Ett bra nätverk.

Idrottsföreningarna bidrar genom sina verksamheter till stor samhällsnytta. En utmaning för föreningar idag, stora som små, är dels att påvisa kopplingen mellan den verksamhet föreningarna bedriver och samhällsnyttan, och dels att påvisa verksamhetens effekter i samhällsnyttan.

Ett bra nätverk består av idrottsföreningar i Gävleborgs län som har ett socialt engagemang och en stark vilja att göra skillnad i samhället. Föreningarna i nätverket har en stark förankring lokalt på sin ort samt är ledande, aktiva och ambitiösa.

Ett Bra Nätverk arbetar tillsammans fram nya och kreativa lösningar för hur idrottsföreningar i Gävleborgs län kan stärka sin roll i samhället och hitta former för samarbete med regionen, kommuner och företag kring ett förebyggande och långsiktigt samhällsnyttigt arbete.

Målet med arbetet i Ett Bra Nätverk är att regionens idrottsföreningar ska bli hållbara samhällskrafter och ha balans i både verksamhet och ekonomi.

Vi har självklart hört med föreningens ordförande vad hon tror att Nätverket kommer kunna ge föreningen i framtiden?

- Ett Bra Nätverk ger oss i framtiden ett nytt sätt att se på samhällsengagemang och hur vi kan synliggöra det för vår medlemmar, kommunen och framförallt ge oss en bra ingång i samarbetet med våra partner (sponsorer)

Om du får titta vad Nätverket har gett oss sedan de startade 2015?

- Vi har fått kunskap om hur andra föreningar arbetar och då framförallt med ekonomi och samhällsengagemang. För oss så har vi fått en bekräftelse på att vi gör mycket bra saker och är på rätt väg. Ibland kan man tycka att vi ska göra mer men med erfarenhetsutbytet i nätverket så, ja vi är i mångt och mycket i framkant.Som medlem i nätverket så har vi också uppdraget att informera övriga föreningar i kommunen vilket vi har påbörjat, det kommer också på sikt att stärka alla föreningar i kommunen. Först ut nu är samarbetet med Haif och HHC vad gäller Speedmeting, 24/1 12018. Ett samhällsengagemang för att få ungdomar till sin första praktik/första rad i ett CV.

Det här görs gemensamt i nätverket för hela länet samt i 7 SHL klubbar

Titta här här för att se en kort film från

Vi vill rikta ett stort tack och God jul till alla medlemmar i nätverket och vi ser fram emot 2018 med nya tuffa utmaningar med start redan V.4