Vill du spela fotboll i sommar ?
Skrivet: 2021-03-04

Vill du spela fotboll tillsammans med dina kompisar i sommar?

Vi inom Torsåkers IF, tillsammans med Gästriklands fotbollsförbund och Svenska Fotbollsförbundet, har som ambition att så många som möjligt ska kunna spela fotboll så länge som möjligt. Vi har sett ett ökat antal spelare de senaste åren och förra året passerade vi över 100 ungdomsspelare i vår förening. Väldigt roligt tycker vi, men vi vet att det finns flera i alla åldrar som är intresserade så här kommer en kort information om verksamheten och hur du gör för att ta kontakt och komma och testa på fotboll.

Verksamheten är uppdelad i spelformer - alltså i hur många spelare som är på plan samtidigt och i vissa åldrar. Torsåkers IF jobbar aktivt med att sudda bort lagtillhörigheten för att istället se till individens bästa och för att få så många som möjligt att spela så länge som möjligt. Det gynnar även föreningen.

Utifrån detta har vi tillsammans med våra ungdomsledare börjat ett arbete med det vi kallar blockträning. Blockträningen innebär att om det är fler åldersgrupper inom samma spelform så tränar alla samtidigt och i största möjliga mån tillsammans, för att få samma fotbollsutbildning och en bättre utveckling.

Vi har i dag två grupper som kommer att köra blockträning och det är P09/10 och PF11/12. Lagen har egna ledare men kommer samarbeta för att ge den bästa möjligheten till utveckling. Vardera gruppen är ändå sin egen med sin tränare som kontaktperson. Vi ser det som en stor vinst både för tränarna och spelarna att de kan utvecklas och utbildas tillsammans.

En annan nyhet är '5 mot 5 blocket' som är ett nytt lag för i år, där vi har pojkar och flickor födda 2013/14 och som kommer ha egna träningar med sina tränare.

Vi söker fortfarande nya ledare till den nya boll- och lekgruppen, som är en del av vår dagliga verksamhet och som startar upp i maj varje år. Är du eller någon du känner intresserad av att vara med, ta kontakt med David Laksola som är föreningens sportsligt ansvarige.

I den dagliga verksamheten har vi också Pojkar 06/08 och Flickor 06/09 som båda kommer träna separat men spela på 9-mannaplaner. Här kommer vi att försöka jobba tillsammans så att både de yngsta och de äldsta får så bra spelformer som möjligt. 08/09 spelarna kommer att spela matcher i 7 mot 7 formen. Samtidigt på pojksidan har vi fördelen att ha ett seniorlag i division 5 så här får de äldre vara med och prova. Tyvärr har vi fortsatt problem med att ha ett eget Damlag men vi jobbar aktivt med det och hoppas kunna skapa ett på sikt.

Utanför den dagliga driften har vi Fotbollsskolan för alla födda 2013-17. Här kan alla delta oavsett om man bara vill spela och leka fotboll eller om man bara vill komma och prova på verksamheten under två dagar. Möjligheten finns sedan att hoppa in i ett lag och köra.

Vi kommer under våren att ha ett TEAMs möte med alla föräldrar för att berätta mer om verksamheten och vad det innebär under Covid-19-tider. Så håll ögonen öppna inför den inbjudan och ställ alla dina frågor då!

Vi ses snart på Vindarnas Tempel!
Med vänliga fotbollshälsningar
David Laksola, sportsligt ansvarig

DIV 4 Hagaströms SK (B)
3 maj Kl. 19:00