1-6 förlust i höst starten
Skrivet: 2020-07-28

1-6 förslust i omstarten

Efter söndagens omstart med matcher för herrarna vart de tunga 1-6 förlust och inte den starten man vill ha för att bygga vidare. Herrarna var under måndagen samlad i gen för att starta upp en ny vecka med nya tag och en genomgång och summering av våren samt en framåtblick vad som gäller inför hösten.

Tränare David Laksola säger så här om matchen i söndags.

- En match som vi snabbt vill gå vidare från men som vi samtidigt lär ta med oss, vi sätter inte försvars spelet så bra som vi måste göra  för att vara bra offensivt. Vi är inte närvarande och kommer fel in i situation efter situation och de är svårt att vända 0-3 efter 15 minuter.

Hur kan de komma sig att man kommer så fel in i en match ?

- Allt handlar om inställning och ödmjukheten till att ta de där extra jobbet, samtidigt som Säter är ett bra lag som har spelat några matcher senaste veckorna medan vi varit lediga då dom är i en annan period eftersom dom har seriestart nu till helgen. Men 1-6 är absolut inte godkänt, vi har betydligt högre krav på varandra och på oss som lag.

Summeringen från våren hur låter den ?

- Att vi är med i båda serierna och att vi har hittat halvt rätt i spelet, vi har några detaljer som vi kommer att ändra på för att bli mer slagkraftiga och tajta till matcherna. Vi har inte hittat helt rätt i försvaret över 90 minuter. När vi sätter försvarsspelet ser de riktigt bra ut medan när vi inte sätter de hamnar vi riktigt fel tyvärr är dom stunderna fler. Så efter samtal med spelarna så kommer vi att göra små ändringar.

Är de något vi kommer se stor skillnad på redan på torsdag mot Sandvikens AIK borta ?

- Ja våran förhoppning är att vi under dom tre passen vi har fram till dess ska kunna börja bygga något bra men ett bra försvars spel bygger man över tid och inte på en vecka. Men för dom som följer oss och ser alla matcher kommer man kunna se en skillnad och en start på något bra.

Vad blir viktigt dom 9 seriematcherna i höst i både  DIV 4 och DIV 5  serierna ?

- I DIV 5 har vi pratat om att jobba hårt med både ledare och spelare att säkra ett kontrakt så snabbt som möjligt för att kunna använda dom avslutande omgångar som rena utbildnings matcher. DIV 4 har vi som mål att kunna avsluta uppe i Sundsvall med DIV 4 final mot Jämtland Härjedalens, då krävs de att vi är med från start och är ödmjuka inför uppgiften. Vi ska inte slarva bort något för att vi inte tar jobbet. Som vi pratade i dag så är vi väldigt nöjda med hur vi har hanterat den långa våren med bra närvaro och en bra utveckling på spelarna och även på oss som lag. Då ska vi inte slarva bort hösten med att inte vara ödmjuka och inte ta jobbet som krävs, utan ge oss själva chansen att summer säsongen 2020 på bästa sätt.

Sandvikens AIK borta på Torsdag vad förväntar du dig av matchen ?

- Jag förväntar mig att vi måste max prestera för att få med oss en vinst, men de är precis såna här matcher vi lär ha för att växla upp inför seriestarterna veckan där på. Men vi vet att SAIK är bra och framförallt hemma på Jernvallen på konstgräs de kommer gå fort och vi måste vara med på deras passningsspel mellan och i genom lagdelar.

Herrar DIV 4 Järbo IF (B)
Järbo Ip, Gullheden 5, 811 71 Järbo, Sverige